0
shortlogoخانه حساب کاربری سبد خرید0

درباره موج های اول تا سوم قهوه بیشتر بدانیم

  • انتشار : 1403/06/19
  • نویسنده : سارا رمضانی
  • 53
اگر کافی‌شاپ دارید، صاحب قهوه‌فروشی هستید یا این که به دم‌آوری قهوه در خانه علاقه دارید و مطالعه درباره قهوه یکی از سرگرمی‌های شما محسوب می‌شود، حتما تا‌ به‌ حال عبارت موج‌های اول تا سوم قهوه به گوش شما خورده است. به بیان ساده، موج‌های اول تا سوم قهوه بیانگر دوره‌های مختلف تولید قهوه به‌ صورت صنعتی است. تا کنون سه دوره اصلی در این صنعت وجود داشته که تغییرات اساسی قهوه در آنها مشاهده می‌شود. از سال‌ ۱۷۰۰ موج اول قهوه، سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۰ موج دوم قهوه و بعد از آن هم موج سوم قهوه شروع می‌شود. اگر دوست دارید بیشتر درباره موج‌های قهوه بد‌انید و بفهمید که کدام موج بهترین کیفیت قهوه را داشته است، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.
موج اول، دوم و سوم قهوه

شروع موج اول قهوه با عثمانی‌ها

شاید برای شما هم جالب باشد که بد‌انید موج اول قهوه با دولت عثمانی‌ها در سال‌های ۱۷۰۰ شروع شد. در این زمان دولت عثمانی که در اوج قدرت خود قرار داشت، اروپا را با نوعی نوشیدنی انرژی‌بخش و خوش‌طعم به نام قهوه آشنا کرد. قهوه به‌ سرعت در اروپا محبوبیت بسیاری پیدا کرد و تبدیل به نوشیدنی اصلی مردم ثروتمند در بسیاری از شهر‌ها مانند لندن، وین و پاریس شد. مردم خیلی زود متوجه شدند که نوشیدن قهوه، آنها هوشیار‌تر کرده، فعالیت مغز آنها را بهبود بخشیده و می‌تواند باعث افزایش سرعت آنها در کار‌های مختلف شود. همچنین افرادی که به دلیل خوردن مشروبات الکلی نمی‌توانستند به‌ کار‌های خود رسیدگی کنند، با نوشیدن قهوه سریعا به حالت نرمال خود بر می‌گشتند. 
موج اول قهوه با عثمانی ها

قهوه‌خانه‌های بسیاری در این دوران در شهر‌های مختلف اروپا شروع به‌ کار کردند و محبوبیت این نوشیدنی رفته‌ رفته بیشتر شد؛ تا جایی که دیگر قهوه تنها مخصوص ثروتمندان نبود و تمامی مردم برای بهبود عملکرد خود از این نوشیدنی انرژی‌زا استفاده می‌کردند. قهوه دیگر جای خود را در زندگی مردم باز کرده بود و تبدیل به یکی از نیاز‌های ضروری و روزانه مردم شده بود. به همین دلیل هم بسیاری از سرمایه‌گذاران، شروع به ساخت کارخانه‌های بزرگ قهوه کردند. برخی از مهم‌ترین کارخانه‌هایی که در طول موج اول قهوه تأسیس شدند شامل نسکافه، مکس ول هاوس، مستر کافی و ساتوری کاتو می‌شوند. از‌ مهم‌ترین دستاورد‌های این موج هم می‌توان به تولید قهوه فوری اشاره کرد.

شروع موج دوم قهوه با استارباکس

در دهه ۱۹۷۰ میلادی بود که کارخانه‌های تولید آبجو با یک مشکل جدی مواجه شدند. فروش آبجو در آمریکا بسیار پایین آمده بود و سبب ضرر و زیان برای کارخانه‌ها شده بود. پس از تحقیق‌های میدانی بر روی این که چرا دیگر مردم کمتر به سراغ آبجو می‌روند، کارخانه‌های بزرگ متوجه شدند که مردم بیشتر به سمت فروشگاهی جدید به نام استارباکس جذب می‌شوند. استارباکس، انقلابی بزرگ در صنعت قهوه بود و نام آمریکا را به‌عنوان آغازکننده موج دوم قهوه در تاریخ ثبت کرد.

موج دوم قهوه با استارباکس

با وجود این که مردم به نوشیدن قهوه عادت کرده بودند، طعم آن دیگر برای مردم تکراری شده بود؛ تا جایی که باز هم تنها روشنفکران و مردم ثروتمند به سراغ قهوه می‌رفتند و مردم عادی دیگر علاقه‌ای به نوشیدن قهوه نداشتند. در این برهه از زمان بود که استارباکس شروع کرد به ترکیب اسپرسو با شیر، خامه، وانیل و سایر شربت‌های شیرین دیگر. این حرکت استارباکس، باعث شد تا قهوه‌های بیشتری مانند فراپاچینو، لاته و انواع دیگری از قهوه وارد بازار شوند. اکنون دیگر نوشیدن قهوه یک کار خسته‌کننده نبود و افرادی که می‌خواستند این نوشیدنی را امتحان کنند، انتخاب‌های بیشتری داشتند. شیرین شدن قهوه و افزایش طعم‌های مختلف آن، باعث شد تا حتی بچه‌ها و نوجوانان هم به نوشیدن قهوه علاقه پیدا کنند. این مسئله، خود باعث شد که فروش استارباکس به‌ شدت افزایش پیدا کند. 

شروع موج سوم قهوه بر اساس نوع قهوه و روش دم‌آوری آن

با شروع موج سوم قهوه در سال ۲۰۰۲، محبوبیت استارباکس تا حدودی کاهش پیدا کرد. دیگر افراد تنها به‌ دنبال یک نوشیدنی با طعم متفاوت نبودند. برای افرادی که به قهوه علاقه داشتند، مواردی از‌ جمله روش کشت قهوه، روش فراوری، اصالت قهوه، میزان تازگی آنها و درجه آسیاب دانه قهوه اهمیت بیشتری برایشان پیدا کرد. دیگر بیشتر عاشقان قهوه و کسانی که می‌خواستند بهترین قهوه ممکن را بنوشند، به استارباکس نمی‌رفتند و به جای آن سراغ کافی‌شاپ‌های مخصوص می‌رفتند. 

در این دوران بود که کار باریستاها اهمیت بیشتری پیدا کرد. در این زمان دیگر به باریستا به‌عنوان فردی که قهوه را حاضر می‌کند نگاه نمی‌کردند. باریستا، به یک فرد آموزش‌دیده تبدیل شد که باید با اطلاعات و علم خود، قهوه را به بهترین نحو ممکن نگهداری، رست، آسیاب و دم می‌کرد. یک باریستای خوب، باید کاملا با دانه‌های قهوه آشنایی داشته باشد تا بتواند در موج سوم احترام دوست‌داران قهوه را به‌دست بیاورد. قهوه‌هایی که مردم در موج سوم قهوه می‌پسندیدند، دیگر یک قهوه برای بیدار کردن آنها یا نوشیدنی تفننی با طعم‌های جالب استارباکس نبود. این افراد به‌دنبال بهترین نوع قهوه بودند که به‌ دستان ماهر‌ترین باریستا دم شده باشد. 

موج چهارم قهوه چه زمانی آغاز می شود؟

سؤالی که برای بسیاری از افراد به وجود می‌آید این است که موج چهارم قهوه چه زمانی شروع می‌شود؟ بسیاری از افراد می‌گویند که از سال ۲۰۲۳ وارد موج چهارم قهوه شده‌ایم. موج چهارم قهوه، حول محور افرادی می‌چرخد که نوشیدن قهوه را به یک مسئله حساس علمی تبدیل کرده‌اند. در واقع باید از این علم استفاده کرد تا روش‌های کاشت، فراوری و رست قهوه را تغییر داد، درباره خواص آن بیشتر تحقیق کرد و در کل از تمامی توان علمی استفاده کرد تا به بهترین قهوه ممکن برسیم. افرادی که در موج چهارم قهوه قرار دارند، درباره محل کشت قهوه، تأثیرات روش فراوری روی طعم دانه‌های قهوه و مواردی از این قبیل حساسیت بیشتری دارند و اطلاعات زیادی نیز کسب کرده‌اند. البته این نکته فراموش نشود که همچنان موج‌های اول تا سوم قهوه به عنوان امواج اصلی شناخته می‌شوند و هنوز به‌ صورت رسمی درباره موج چهارم و شروع آن بحثی به میان نیامده است. 
شروع موج چهارم قهوه

سخن پایانی
دولت عثمانی در زمان درخشش خود قهوه را به اروپایی‌ها معرفی کرد و باعث شروع یک انقلابی به نام موج اول قهوه، در صنعت نوشیدنی دنیا شد. سپس کارخانه‌ها و فروشگاه‌های دیگری مانند استارباکس به میان آمدند که با ترکیب افزودنی‌های دیگر با قهوه، باعث شروع موج انقلابی دیگر شدند. موج سوم قهوه زمانی شروع شد که عاشقان قهوه دیگر تنها به چشیدن طعم‌های جدید اکتفا نکردند و کیفیت قهوه‌ای که در دست داشتند برای آنها اهمیت بیشتری پیدا کرد. اگر شما هم جزء موج سوم هستید و می‌خواهید که بهترین قهوه ممکن را با بهترین کیفیت تهیه کنید، همین امروز قهوه موردعلاقه‌تان را از کارخانه تولید قهوه دلکینی سفارش بدهید. 

قهوه‌های پرطرفدار دلکینی

سؤالات متداول

۱. موج اول قهوه چیست؟
موج اول قهوه در سال‌های ۱۷۰۰ و زمانی شروع شد که عثمانی‌ها قهوه را به اروپا معرفی کردند. رفته‌ رفته قهوه تبدیل به یکی از نیاز‌های روزانه و ضروری مردم اروپا شد.

۲. موج دوم قهوه چه زمانی شروع شد؟
با شروع کار کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای استارباکس در سال ۱۹۷۰، موج دوم قهوه شروع شد. این فروشگاه با ترکیب اسپرسو با مواد دیگر ماند شیر و خامه، توانست طعم‌های جدیدی را عرضه کرده و مشتری‌های زیادی را عاشق قهوه کند. 

۳. موج سوم قهوه چیست؟
موج سوم قهوه از سال ۲۰۰۲ شروع شد. تمرکز مردم در این موج از قهوه روی کیفیت دانه‌های قهوه و میزان مهارت باریستا در آماده کردن آنها بود. 

۴. کدام موج قهوه بهترین کیفیت را دارد؟
هرچه جلو‌تر می‌رویم، کیفیت و طعم قهوه‌ها هم بهتر و مطلوب‌تر می‌شود، بنابراین می‌توان گفت که موج سوم قهوه، بهترین کیفیت قهوه را در بین تمامی امواج داشته است.

منابع:
mtpak coffee

essense coffee

نظرات کاربران
captcha

محصولات مرتبط

قهوه قهوه
دمنوش دمنوش