0
shortlogoخانه حساب کاربری سبد خرید0

ضرورت استفاده از اسکیل (ترازو) برای دم آوری قهوه

  • انتشار : 1403/07/12
  • نویسنده : سارا رمضانی
  • 268

ممکن است شما هم از دسته افرادی باشید که به صورت چشمی مقدار قهوه‌ را اندازه‌گیری می‌کنند و درون ابزار مدنظر خود می‌ریزند و پس از آماده شدن قهوه‌، احساس رضایت نمی‌کنند. شاید احساس کنید چیزی در قهوه‌تان کم یا زیاد است و نوشیدنی ایده‌آل خود را تحویل نگرفته‌اید. خیلی اوقات می‌توانید این مشکل را به کمک ترازو یا همان اسکیل قهوه (Coffee Scale) رفع کنید. این ابزار کوچک و جمع‌وجور می‌تواند مرز بین قهوه ایده‌آل و قهوه‌ای که بد عصاره‌گیری شده را تعیین کند. اگر دوست دارید هر روز قهوه ایده‌آل خود را بنوشید و حرفه‌ای‌ و اصولی‌تر قهوه درست کنید، به یک ترازو نیاز خواهید داشت. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر درباره اهمیت ترازو در تهیه قهوه صحبت کنیم.

اهمیت استفاده از ترازو در دم‌آوری قهوه

دم‌آوری قهوه از نظر خیلی‌ها به دقت زیادی نیاز ندارد و تنها در چند قدم ساده امکان‌پذیر است؛ اما اگر از دوستداران قهوه باشید می‌دانید که این‌طور نیست. در واقع فرایند کلی دم‌آوری قهوه شاید ساده باشد، ولی باید به جزئیات مهمی تسلط داشته باشید تا بتوانید به یک فنجان قهوه مطلوب برسید. یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار روی قهوه نهایی، نسبت دقیق قهوه به آب است. هر روش دم‌آوری، یک نسبت آب و قهوه مختص به خود را دارد که البته بنا به ذائقه شخصی، قابل تغییر است. با وجود این، اگر درست این نسبت را تغییر ندهید و تعادل را به هم بزنید، یک فنجان قهوه نامتعادل و نامیزان تحویل می‌گیرید.

اهمیت اسکیل یا ترازو قهوه در دم آوری
دقت و ثبات در اندازه‌گیری

دقت و ثبات در اندازه‌گیری قهوه‌ای که دم می‌کنیم، به ما اجازه می‌دهد که طعم یکنواخت‌تری از قهوه داشته باشیم و همچنین می‌توانیم بر کیفیت قهوه‌ای که دم کرده‌ایم تسلط بیشتری داشته باشیم. حتی اگر تمامی مراحل دم کردن قهوه را به‌ درستی انجام بدهید و از بهترین قهوه در بازار هم استفاده کنید، در صورتی که اندازه‌گیری شما دقیق نباشد، نتیجه عصاره‌گیری چندان مطلوب نخواهد بود. در مقابل اگر در دم آوری از دانه قهوه باکیفیت و ترازو استفاده کنید، می‌توانید یک فنجان قهوه در حد کافه‌های برتر شهر به‌دست آورید.

اثر نسبت قهوه به آب بر طعم قهوه

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید هنگام دم‌آوری قهوه به روش‌های مختلف به آن توجه داشته باشید، نسبت قهوه بر آب است. در صورتی که میزان قهوه نسبت به آب خیلی کم‌ باشد، بعد از عصاره‌گیری، قهوه شما مزه آب می‌دهد و عطر و طعم یک قهوه مطلوب را ندارد. در مقابل اگر میزان قهوه بسیار زیاد باشد، قهوه عصاره‌گیری شده تلخی زننده‌ای خواهد داشت. درست است که نسبت قهوه به آب به ذائقه شما بستگی دارد، اما در صورتی که اندازه‌گیری‌های خود را درست انجام ندهید، نمی‌توانید به قهوه خوش‌طعم و دلخواهتان با غلظت ایده‌آل خود دست یابید. 


استفاده از ترازو در روش‌های مختلف دم‌آوری قهوه

در بخش قبلی اشاره شد که استفاده از اسکیل یا ترازو یکی از مهم‌ترین بخش‌های دم کردن قهوه است و تمامی کسانی که می‌خواهند یک فنجان قهوه با‌کیفیت، خوش طعم و خوش عطر را نوش جان کنند، باید حتما از ترازو برای دم کردن قهوه خود استفاده کنند. با وجود این جالب است بدانید که نسبت قهوه به آب و میزان قهوه مورد نیاز برای عصاره‌گیری بی‌نقص، با توجه به روش دم کردن متفاوت است. در همین راستا در ادامه این بخش، نحوه استفاده از ترازو برای دم کردن قهوه با روش‌های مختلف را توضیح خواهیم داد. 

استفاده از ترازو برای فرنچ پرس

برای دم‌آوری قهوه با فرنچ پرس یا کلد برو نیز مانند سایر روش‌ها باید ابتدا به ازای هر فنجان، سابه قهوه را به‌ صورت دقیق و با استفاده از ترازو یا اسکیل مخصوص قهوه اندازه‌گیری کنید. درست مانند روش قبلی، باید ترازو را روی سطحی صاف قرار دهید و آن را صفر کنید. پس از صفر کردن ترازو، باید دقیقا ۱۸ گرم قهوه را به ازای هر فنجان قهوه اندازه‌گیری کنید. پس‌ از‌ آن می‌توانید به میزان متناسب آب ریخته و از فرنچ پرس خود استفاده کنید. به دلیل این که دم‌آوری قهوه با فرنچ پرس به زمان بیشتری نیاز دارد، میزان زیاد قهوه می‌تواند باعث ترش یا تلخ شدن قهوه شود. با وجود این، باز هم بیشتر یا کمتر بودن قهوه به سلیقه شخصی شما بستگی خواهد داشت.

استفاده از ترازو برای کمکس

میزان استانداردی که از پودر قهوه برای دم‌آوری قهوه با کمکس استفاده می‌شود بین ۲۰ تا ۲۱ گرم به ازای هر فنجان است. برای دریافت بهترین نتیجه از این روش، بهتر است که ابتدا میزان استاندارد را رعایت کنید و سپس در صورتی که طعم قهوه عصاره‌گیری شده را دوست نداشتید، میزان پودر قهوه را بیشتر یا کمتر کنید. 

اسکیل برای قهوه اسپرسو قهوه فرانسه

استفاده از ترازو برای قهوه اسپرسو

برای به‌دست آوردن یک شات اسپرسوی بی‌نقص که به بهترین روش ممکن عصاره‌گیری شده، یک ترازو یا اسکیل برای قهوه اولین چیزی است که نیاز دارید. نسبت آب به قهوه در عصاره‌گیری درست اسپرسو اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌تواند روی طعم، غلظت و کرمای اسپرسوی شما تأثیر زیادی داشته باشد. ابتدا باید یک ترازوی مناسب و دقیق مخصوص قهوه تهیه کنید، ترازو را روی سطح کاملا صاف قرار داده و آن را صفر کنید. سپس باید پورتافیلتر را تا جایی با قهوه پر کنید که دقیقا بین ۱۸ تا ۲۱ گرم سابه قهوه، با توجه به تمایل شخصی شما پر شده باشد.

قهوه، برای اسپرسو پسندها!

آموزش مهارت‌های دم‌آوری قهوه با ترازو

علاوه بر اطلاع از میزان درست و دقیق قهوه برای دم آوری با روش های مختلف، بهتر است که با مهارت‌های استفاده از اسکیل و دم آوری قهوه با ترازو هم آشنایی داشته باشید. به همین دلیل در ادامه این بخش به توضیح ترفندهایی برای اندازه گیری دقیق قهوه و دم کردن آن پرداخته‌ایم.

استفاده از اسکیل قهوه در دم آوریاستفاده از ترازو یا اسکیل مخصوص قهوه

اولین قانون استفاده از اسکیل این است که به‌ هیچ‌ عنوان از ترازو‌های آشپزی یا ترازو‌های متفرقه دیگر برای اندازه‌گیری قهوه استفاده نکنید. بسیار مهم است که ترازو یا اسکیل انتخابی شما ترازوی مخصوص قهوه باشد و مقدار قهوه را به‌ صورت دقیق و درست نشان بدهد. در صورتی که حتی ۲ گرم خطا در میزان قهوه شما نشان داده شود، ممکن است که کیفیت مورد نظر از عصاره‌گیری به‌دست نیاید.

آموزش استفاده از ترازو قهوه به صورت صحیح

پس از انتخاب یک ترازوی مناسب، نکته مهم دیگری که باید رعایت شود، سطحی است که ترازو بر روی آن قرار می‌گیرد. مطمئن شوید که سطح شما یک سطح صاف و بدون شیب است و می‌توانید به راحتی ترازوی خود را روی آن قرار بدهید. این کار به کاهش احتمال خطا در اندازه‌گیری کمک بسیار زیادی می‌کند. پس از آن هم مطمئن شوید که حتما پیش از هر بار اندازه گیری پودر قهوه، ترازوی خود را صفر کرده‌اید.

تنظیم نسبت قهوه به آب با ترازو

علاوه بر اندازه‌گیری دقیق قهوه با استفاده از ترازو یا اسکیل، باید میزان آب مورد استفاده را هم به‌ درستی اندازه‌گیری کنید تا به بهترین نتیجه برسید. نسبت آب به قهوه می‌تواند با توجه به روش دم کردن قهوه متفاوت باشد. به طور معمول نسبت استاندارد برای اسپرسو تک شات ۱ به ۲ است. یعنی برای دم‌آوری و عصاره‌گیری هر گرم قهوه به ۲ گرم آب نیاز خواهید داشت. هر چه زمان دم کشیدن قهوه بیشتر باشد یا این که قهوه به روش سرد دم تهیه شده باشد، اندازه و نسبت قهوه به آب نیز تغییر خواهد کرد.

سخن پایانی

برای دم‌آوری یک فنجان قهوه خوش عطر و طعم، تنها داشتن قهوه درجه یک و تجهیزات لوکس شرط نیست. برای دم‌آوری قهوه و عصاره‌گیری آن، نکات مهم زیادی وجود دارد که باید به تک‌تک آنها توجه داشته باشید تا بهترین نتیجه ممکن را بگیرید. یکی از این نکات بسیار مهم نیز اندازه‌گیری قهوه با استفاده از اسکیل یا ترازو است. برای استفاده از اسکیل توجه به نکاتی مانند انتخاب ترازوی مناسب و استفاده صحیح از آن اهمیت بسیار زیادی دارد. در صورتی که به خوبی با ترفند‌های استفاده از اسکیل یا ترازو آشنا شدید و اکنون به‌دنبال بهترین قهوه برای دم‌آوری هستید، می‌توانید به سایت کارخانه قهوه دلکینی مراجعه کرده و یک قهوه درجه یک تهیه کنید.

سؤالات متداول

۱. ضرورت استفاده از ترازو برای قهوه چیست؟
برای این که هر بار بتوانید یک فنجان قهوه با طعم یکنواخت و عالی داشته باشید، مهم است که از ترازو برای اندازه‌گیری میزان قهوه خود استفاده کنید.

۲. نسبت قهوه به آب برای اسپرسو چقدر است؟
در عصاره‌گیری قهوه اسپرسو، نسبت آب به قهوه ۲ به ۱ است. یعنی برای عصاره‌گیری هر ۱ گرم قهوه به ۲ گرم آب نیاز خواهید داشت.

۳. زیاد بودن قهوه چه تاثیری روی عصاره گیری دارد؟
استفاده زیاد از پودر قهوه نسبت به آب در روش‌های مختلف دم‌آوری قهوه، می‌تواند منجر به ترش یا تلخ شدن بیش‌از‌حد قهوه شود.

4. آیا میتوان از ترازوی آشپزخانه برای قهوه استفاده کرد؟
اگر بر نوشیدن یک قهوه خوب و اصولی تاکید دارید، توصیه ما این است که به هیچ عنوان از ترازوی آشپزخانه برای اندازه‌گیری قهوه استفاده نکنید. اسکیل مخصوص قهوه، از دقت بسیار بالایی برخوردار است و حتی 0.1 گرم را اندازه‌گیری می‌کند.

منبع: methodicalcoffee

مطالعه بیشتر: پرکافئین ترین قهوه کدام است؟

برای تهیه یک فنجان قهوه خوش عطر و طعم، مقالات زیر به شما کمک می‌کنند!

۷ مورد از رایج ترین مشکلات در دم آوری قهوه و پیشگیری از آنها

شناخت مشکلات دم‌آوری قهوه و راه حل‌های جلوگیری از آنها، باعث می‌شود که چندین برابر بیشتر از قهوه خود لذت ببرید.

تفاوت قهوه دمی و اسپرسو-کدام یک بهتر است

قهوه دمی با ابزارهای دم‌آوری همچون موکاپات، ایروپرس، کمکس و فرنچ پرس تهیه می‌شود و به‌طور کلی طعم ملایم و متعادلی دارد. از طرفی، قهوه اسپرسو توسط دستگاه اسپرسوساز با استفاده از فشار بالا، در مدت‌زمانی کوتاه تهیه می‌شود و طعم قوی و غنی‌تری دارد. این دو نوع قهوه از نوع روست دانه قهوه گرفته تا نحوه عصاره‌گیری، تفاوت‌های چشم‌گیری با یکدیگر دارند.

آشنایی با روش های دم آوری قهوه

در این مقاله در رابطه با روش های دم آوری قهوه و انواع ابزار دم آوری و نحوه کارکرد آن ها صحبت می‌کنیم.

نظرات کاربران
captcha

محصولات مرتبط

قهوه قهوه
دمنوش دمنوش